rondjenoordeuropa.reismee.nl

Fietsen Midden Noorwegen

Vandaag 24 juli in Trondheim(bibliotheek) de gelegenheid om weer een verhaal voor onze trouwe lezers te versturen.Gisteren een prachtige maar zware tocht (10% of meer klimmen over een onverharde gravelpad) aan het fietsen naar Trondheim. Bij een afdaling hoorde ik wat verdachts aan mijn achterwiel. Er bleken 2 scheuren in de opstaande rand van de velg van mijn achterwiel te zitten van de ligfiets.Dat was zoiets van 'oeps' dat is wel gevaarlijk met de afdaling en wat nu? We zaten in de 'middle of nowhere', maar gelukkig zagen we in de verte een boerderij waar ik maar naar toe ben gegaan. Gevraagd of ze mij wilde vervoeren naar de dichtsbijzijnde plaats Leksvik. Gelukkig wilde ze dat wel en werd me een lange wandeling bespaard. Want op de onverharde weg was het veel te gevaarlijk op nog verder af te dalen. Vanaf Leksvik was het weer enigzins vlak en verhard en heb ik het er maar op gewaagd. Het was nog 40 km naar de veervboot en dat heeft de velg gelukkig vol gehouden, hoewel er op de camping er drie diepe scheuren bleken te zitten. Als je die ziet, dan denk je gelukkig dat het erop zi en hoe heb ik het gehaald.Gevolg is dat we twee dagen moeten wachten op een nieuw achterwiel, die gelukkig wel snel door Fleviobike wordt opgestuurd.

Sinds de Noordkaap zijn we al weer 2 1/2 week onderweg en hebben al weer zo'n 1200 kilometer afgelegd. Vooral de fietstocht over het eiland Senja vonden Tom en ik een hoogtepunt. Prachtige zandstrandjes (leken wel griekse eilanden met de zon erbij), indrukwekkende bergen/fjorden met sneeuw en een mooie flora. Wat beleef je dat toch intens vanaf de fiets. Maar ook de Lofoten met zijn steile berghellingen oprijzend vanuit de zee met de kleine visserhuisjes maakte veel indruk. De kristyksveien /Rv 17) tussen Bodø en Steinkjer gaf vele mooie fietsmomenten. Naar het eiland Lofund geweest met de vele papegaaiduikers en zeearenden. Als je dan onderweg enthousiaste Italianen tegenkomt en het gesprek eindigde met La Vita Bella (het leven is mooi) dan is je me(n)ta(a)le moeheid weer helemaal opgepept. Want aandacht met onze bijzonder combinatie van fietsen krijgen we genoeg. We hebben de indruk dat we in veel fotoalbums voorkomen.

We hebben vele ontmoetingen met andere fietsers en vakantiegangers. Heel frappant was de ontmoeting met een Nederlands stel gisteravond: Die hadden we gesproken op de fietsvakantiebeurs van 8 februari in Amsterdam en vertelde dat ze van Zuid Portugal naar de Noorkaap over 7000 km zouden fietsen. Toen ik gisteravond bij de wastafel in gesprek raakte met een man, bleek dat we elkaar in Amsterdam al hadden gezien. Wel heel bijzonder om elkaar op zo'n afstand tegen te komen en dat leidde tot uitwisseling van vele mooie fietsverhalen. Ook hebben we tweemaal Franse mannen ontmoet die 8 maanden met de fiets opstap waren of een Zweedse man die tot 3x toe op verschillende plekken tegen kwamen. Het leidt tot vele amusante ontmoetingen.

Noorwegen moet je vooral naar toe gaan vanwege de natuur. Veel historische stadjes kom je niet tegen. Trondheim vormt met zijn indrukwekkende kathedraal en prachtige houten (pak)huizen een uitzondering. Gisteren zaten we op een terras in deze stad en namen een wafel, brownie, thee en cappucino. Kosten 144 kronen ( 15 euro), verschil met begin vakantie Polen was maar liefst 12 euro. Toen betaalde we voor twee wafels en koffie/thee 3 euro. Dan is een notedop het welvaartsverschil tussen twee landen in Europa.

Het is goed dat de bijzondere vakantie ten einde komt. De mentale moeheid slaat nogal eens toe, vooral bij Tom. Hij moet dan weer worden opgekrikt, maar daar komen ook weer vele mooie momenten voor in de plaats. Maar we hebben nog een mooie fietsweek naar Oslo voor de boeg. Morgen met de trein naar Otta en dan nog 400 km naar Oslo.Zarterdag 1 augustus zijn we hopelijk gezond en met vele ervaringen rijker thuis.

Hennie

Tom, van harte gefeliciteerd dat je bent aangenomen op de opleiding fysiotherapie! Ik denk dat je al veel van het menselijk lichaam weet, je hebt al het nodige gevoeld in de afgelopen maanden.
Ik heb weer genoten van de verhalen en de prachtige foto's. Wel verbijsterend dat je fiets toch weer problemen geeft, Jan.
Succes en sterkte nog even met de laatste kilometers.

Gerard

Beste Jan en Tom,
Geweldig ! In 1 woord, ik heb diep respect voor jullie ! Wat een inspanning, fysiek en mentaal.
Jullie trip is nu al geslaagd.
En Tom kerel..... je gaat het helemaal maken: stel je nu al voor wat een impact het heeft als je deelneemt aan het eerste kennismakingsrondje op de nieuwe opleiding, als ieder vertelt wat hij met vakantie gedaan heeft....wauw !!

Fia

Hey Jan en Tom,
Een beetje laat, maar zeker niet minder gemeend:GEFELICITEERD met het bereiken van de Noordkaap! Wat een topprestatie zo'n reis en wat een belevenis. Ik kan me voorstellen dat jullie nu wel naar huis gaan verlangen. Houd de moed erin. Dat 'kleine stukje' redden jullie ook nog wel en geniet vooral nog even van die schitterende natuur!
Jullie mogen trots zijn op jezelf en op elkaar!

Fia

Speciaal bericht voor Tom: welkom bij de club, collega! Dat je een goede en enthousiaste fysiotherapeut mag worden. Ik neem er ook een borreltje op.

Veel succes!

Tim

nog even volhouden dan he:) Klinkt mooi die natuur, lijkt me prachtig die bergen. Een leuke afwisseling tov het vlakke nederland.

Verkopen jullie je gebundelde verhalen aan flevobike? Als je de defecten even wegdenkt, is het best een leuke promotie/testrit voor de ligfiets!

dorine

wat zijn jullie een bijzonder stel met zoveel doorzettingsvermogen ,maar ook lees ik gelukkig dat jullie bijzonder genieten van dit alles en leuke contacten hebben.
Wij genieten intens van jullie verhalen maar het is ook goed om jullie weer thuis te zien.
En Tom proficiat dat je bent aangenomen en te gek man.
Verder wensen we jullie nog een paar mooie dagen kom gezond weer thuis.
Liefs van ons harry Dorine Marloes en Dick

Ine

Tom van harte gefeliciteerd met je "nieuwe" studie fysio theapeut. Het gaat je lukken. Verder heb ik foto's gezien van papagaaiduikers en dan zijn bijzondere vogels. Uit ervaringen weet ik dat Noorwegen een bijzonder land is met vriendelijke inwoners. Jongens nog een paar dagen en dan is er weer jullie eigen bed met heel mooie en misschien ook wel minder mooie herinneringen aan een prachtige fietsstocht met al zijn indrukwekkende momenten. Nog een aantal veilige kilometers en dan zien we elkaar snel weer.

Groet uut Duuve Johan, Ine, Gert-Jan Marlieke

Joop en Mieke Hofs

Hallo Jan en Tom,
wij hebben jullie reisverslagen gelezen. Het lijkt een jongensboek, geweldig wat jullie gepresteerd hebben. Menig mens heeft een droom om zo iets te doen maar jullie hebben het echt gedaan, fantastisch. Wij wensen jullie een goed thuiskomst.
(vrienden van Johan en Ine en van het filmhuis)