rondjenoordeuropa.reismee.nl

So many roads

Dit nummer met bovenstaande titel zong Joe Bonamassa op dinsdag 19 mei in Berlijn speciaal voor ons. Want de wegen die ons naar de Noordkaap moeten leiden zijn ondoorgrondelijk. We fietsen over vele wegen, soms prachtige, soms is het één grote stuiterpartij, dan weer moeten we zwoegen door Poolse zand. En dat is geen pretje, zeker met een vol bepakte ligfiets en vele muggen om je heen.

Maargoed het concert was fantastisch, in een oude postbahnhof 'Fritz Club'.Of het is net zoals een wijntje proeven in het ander land, die heel lekker vinden en vele mee naar huis nemen en dan blijkt het toch tegen te vallen. Nou ik kan je verzekeren dat het met dit concert in Ned. net zo goed had gesmaakt. Tom die hem nog nooit had gezien (en genoot) vond hem met zijn brilletjemeer opeen computernerd lijken dan op van rock-blues gitarist. Het was een prachtige afsluiting van twee dagen Berlijn. Een stad met een bijzondere geschiedenis, vooral door de val van de muur 20 jaar geleden. Daar waren twee prachtige tentoonstellingen met fotopanelen over op Alexanderplatz en Checkpoint Charlie. Maar ook het Duitse Historische Museum en vele andere gebouwen zijn indrukwekkend.

Maarhoe de ondoorgrondelijkheidvan de vele wegen zijn, dat ondervondik in Polen vlak bij Koronowo. Daar ben ik doormijn zitting van de ligfiets geknapt. Met veel pijn en moeite zijn we uiteindelijk in Bydgoszcz terecht gekomen, 20 km fietsen en een stuk treinen.Onze combinatie van ligfiets, moutainbikemet bobkar roept bij de conducteurs van de Poolse Spoorwegenwel de nodige ergenis op. Dan merk je gelijk hoe bureaucratisch heter in Polen nog aan toe gaat en hoe slecht je er met Engels of Duits terecht kunt.

Nuhet etappeoverzicht:

Woensdag 20 Mei:Erkner- Osne Libiskie(Polen); 125 km bij zon en 23 graden.

Prachtige route over mooie duitse fietspaden door heuvelachtige Markische Schweiz, langs de Oder met een mooi vogelgebied. De binnenkomst in Polen valt tegen, gelijk een Mac Donalds en over een drukke weg van 10 km. Onderweg wel zo'n 10 kruizen van ongelukken met dodelijk gevolg geteld, maar dat verwonderd niet als je ziet hoe hard sommige automobilisten rijden. Blij dat we een rustige weg op konden. Aangekomen bij de camping om 19.30 uur, bleek die niet open te zijn. Gelukkig waren er wel mensen die ons hielpen de eigenaresse te bellen en we konden er gratis staan.Douchen was niet mogelijk, dus zijn we maar in de plomp (meertje) gesprongen. Je bent blij dat je dat kunt doen, want met een bezweet lichaam een tent opzetten is geen pretje. Dat lokt de mitches en muggen aanen dat irriteert (vraag dat maar aan tom

Wink

Donderdag 21 Mei:Osno Libiskie-Miedzychod; 106 km bij regen en gelukkig veel rugwind bij zo'n 18 graden.

In het begin een grote weg met nogal druk verkeer, later gelukkig een stuk rustiger en dat fietst wel wat ontspannender. Landschap is heel groen, afwisselend bos, akkerbouw, vogelgebieden met veel ooievaars, veldleeuwerikken (wat zingen die prachtig) en vele dorpjes en steden. Het ziet er vaak nogal grauw uit en de flats staan op de meest vreemde plekken. Gelukkig 's avonds een hotel genomen, want het regende en onweerde flink 's avonds.

Vrijdag 22 Mei:Miedzychod - Triacianka 105 km; met bewolking enzon bij zo'n 21 graden.

De rit ging wederom voorspoedig met de rugwind. Het landschap onveranderd afwisselend, waar je onderweg regelmatig de bescherming vindt van de vele kruisbeelden (dan kan het toch niet verkeerd gaan volgens mij, maar volgens Tom allemaal een sprookje). Overigens prachtige kerkhoven gezien en we ontdekken inmiddels de Poolse patisserie. Hele goede kwaliteit en niet duur. Overigens riep ik het noodlot over me af door te zeggen wat die landbouwweggetjes nou bleven. Nog geen 10 minuten later stond ik te zwoegen in het mulle zand, te vloeken en regelematig te worden gebeten door de vele dansende muggen om je heen. 's Avonds wild gekampeerd, camping niet gevonden, maar dat heeft wel zijn charme.

Zaterdag 23 Mei:Trzcianka-Bydgoszcz 125 km bij zon, dan weer een bui met gelukkig wel rug wind. 's Nachtsveel regen.'s morgens gelukkig droog.

We zouden 150 km fietsen, maar bij 125 km stokte het, want de ligfietszitting liet het afweten. Dus aangepast fietsen op zoek naar een hotel. Dat vonden we in Bydgoszcz. Dat was flink balen en moesten tot maandag wachten voordat we echt actie konden ondernemen.

Zondag 24, ma 25 en dinsdag 26 mei. Zondags wat rondgewandeld in Bydgoszcz toch een mooie stad met een aantal mooie gebouwen. 's Middags met de trein naar Malbork gereisd, tot ergenis van de conducteur. Daar wel een camping gevonden die open is met goede voorzieningen. Daar staat een indrukwekkende kasteel en genieten gelukkig van veel zon. De zitting van mijn ligfiets wordt opgestuurd en komt als het goed is dinsdag 26 mei aan en dan kunnen we 28 mei verder fietsen. Want we komen op de Noordkaap!!!!

Nu zijn we in de prachtige stad Gdansk (Danzig), de stad van Lech Waleza (Solidaridat, 1980, de start van de democratisering van Polen.

Foto's volgen nog rond 20 juni in Tallinn want dan hebben we het kabeltje van het fototoestel, want er is geen card-reader in de computer.

Groetjes, Tom en Jan

Bart

Beste Tom en Jan,

Gister hier een erg mooie dag gehad. Was maarliefst 26 graden!! Jullie zo te horen ook mooi weer met af en toe een flinke bui, wat op zijn tijd ook niet heel verkeerd is toch!? ;) Zo te horen erg mooi daar met die vele vogelgebieden en al flink wat cultuur opgesnoven. Ik zie uit naar de foto's!

Alweer een pechgeval,, nou hopen dat de zitting ook werkelijk vandaag arriveert, zodat jullie de vele wegen kunnen vervolgen. Veel succes de komende periode en ik wacht weer op een nieuw reisverhaal :)

Maar nu gaa ik toch echt weer verder leren voor de tentamens ;)

Groeten Bart

Fia

Hey Jan en Tom,

Joe Bonamassa is echt goed! Leuk dat jullie een concert hebben bijgewoond en nog wel in Berlijn (beiden staan ook nog op mijn verlanglijstje). Jullie omschrijving van Polen herken ik wel. Wat een pech met die ligfiets. Volgende keer toch maar een wereldreis met de mountainbike, Jan? Veel succes maar weer en ik zal duimen voor minder pech!

Groeten, Fia

ruurd jellema

Hoi Jan en Tom,

We hebben jullie, als je het goed vindt, al ingepland voor een avond reisverhalen in het Filmhuis op woensdag 25 november. Dus bereid je hier maar vast op voor. Op zondag 11 oktober gaan we trouwens ook Che part 1 en 2 draaien met een lunch in de Revolutie.

Maarten

Ik denk dat ik even iets gemist heb, maar zijn jullie weer opnieuw gestart vanuit Zevenaar, of ben je met de trein gegaan naar de plek des onheils, waar je stuur was gebroken? Had je voor zo'n lange rit niet beter een degelijke fiets kunnen gebruiken? Of de kuilen in de weg een beetje mijden? Veel sterkte verder en we zijn benieuwd naar het vervolg.

Tim

Jan en Tom,

goed dat jullie weer on the road zijn. Dat zijn de echte echte!
Het heeft hier vannacht flink hard gewaaid en gebliksemd. Maar dat stelt natuurlijk niets voor als je binnen zit. Ik en Geer hebben ook weleens gefietst, en dan ervaar je de elementen heel anders!

Peter

Ha Jan en Tom,

Beetje pech hoort erbij; kun je nog wel een mooi liedje over schrijven voor Cuby: "de blues van het fietsen".
Ik zou zeggen: vooral doorgaan en geniet van al het moois!