rondjenoordeuropa.reismee.nl

Het einddoel: de Noordkaap

Het dilemma wat menig ervaren reiziger wel zal kennen. Heb je jeeindoel bereikt en dat valt het toch wat tegen. Na een kleine 2 maanden fietsen, met daarin 2 stukken treinen (1x 300 km Thale- Berlijn en 1 x 900 km Helsinki- Rovaniemi waren we op ons einddoel aanbeland. Het is zeker een mooi eiland, maar in de laagbewolking (mist), (mot) regen, kou (4 gr.) en geen middennachtzon hebben weop de campingvooral binnen gezeten. Op de zondagavond zijn we met een Finse man naar de daadwerkelijke kaapmeegereden, want we hadden geen zin om onze spullen opnieuw nat te laten worden. Het was toch nog een rit van ongeveer een kleine 20 km met een flinke beklimming. Maar eerlijk is eerlijk, het voelt toch een beetje dat je hebt gesmokkeld. Bovendien is de Noordkaap wel heel veel toeristische bombarie, met maar liefst 40,- euro entree voor Tom en mij samen. Dat voor een klein stukje plateau met een wereldbol. Je kan er amper een hand voor de ogenzien en dat is welvaker het geval inde maanden juni en juli.dat wist ik wel van te voren, maar je hoopt dat het mee zal vallen. Tenslotte had ik er 25 jaar geleden één van mijn mooiste vakantiemomenten, toen ik de middennachtzonop een schitterende wijze heb gezien. Nulaten ze nog een mooie film zien en hebben een tentoonstelling gekreëerd.Meeste vond ik niet echt interessant, behalve van de zeeslagen in de2e WO. Wat ik nog wel moet vertellen is dat de keuken van de camping een internationale ontmoetingplaats is van vakantiegangers. Uiteraard kwamen we een aantal fietsers tegen, wat heel veel leuke verhalen gaf en daarmee hebben we ons die zondag wel geamuseerd.

Maar de tocht er naar toe is voor mij en ik denk ook Tom van een ongekende belevenis. We hebben werkelijk prachtige landschappen gezien, mooie steden,heel veel leuke contacten gehad en je bent echt los van alles.Je merkt dat als je Noorwegen in fietst. Het een land ismet een hoog voorzieningsniveau. De levensstandaard is zoals wij het hebben ervarenop een hoog peil. Het is er ook erg duur. Ik kocht bijv. er een grootbrood, een foccaciabrooden stukje oude kaas (2 ons)dat kostte me bijna 25,- euro. ik moet er wel bijzeggen dat het een delikatessezaak betrof, maar ik ka me nietheugen in Nederlandooit voor 3 van dit soort producten zoveel geld te hebben betaald. We staan nu ook bijna droog, want een blikje bier (0,5 cl) kost 3,- euro. Laten we het maar niet hebben over wat het kost in de kroeg, minimaal het dubbele.

Maar goed het kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug. Je komt er echt ongekend mooie spectaculaire landschappen tegen. Die jaar geleden ben ik met de auto geweest, maar op de fiets beleef je de natuur veel intenser. We zijn op maandag 6 juli met de Hurtigruten boot van Honnigsvag naar Tromso gevaren. Op zich prachtig maar voor ons actieve fietsers veel te passief.Na een dag van 18 uurben je blij dat je er af kan. Maar wel enorm veel lol gehad met een pas gepensioneerde busschauffeuruit Rotterdam. Hij werd uitgerekenddie dag 60 jaar en we ontmoette hem op die ochtend toen we de boot op gingen. Zijn dochter had die dag voor een heerlijke taart gezorgd en met nog een Oostenrijkse vrouw (wilde maar een klein stukje) wisten wij taartmonsters wel raad met deze taart. Op een gegevenmoment was hij een aantal Noorse vrouwen aan het uitleggen dat hij een man uit Nederland had ontmoet die een ligfiets heeft. Ik kwam hem tegen en daar lag hij op zijn rug met zijn benen in de lucht te trappen. Iedereen gierde het natuurlijk uit van het lachen en zo kan ik nog wel even door gaan. Een man met veel humor.

Inmiddels zijn we op de Lofoten en afgelopen dagen hebben we naast mooi weer werkelijk prachtige landschappen gezien. Hopelijk komt dat op de foto's een beetje tot zijn recht. Morgen zondag 12 juli varen we met de veerboot naar Bodo.

hetetappeoverzicht:

Zondag 6 juli Honningsvag Bewolkt, regen en 4 graden.

Dagje internationale contacten, o.a 74 jarige amerikaan. Hij had 2 jaar gelden van Alaska naar Argentinie gefietst. Maar hij vertelde dat op vrijdag 3 juli 'it wasmyworst bicycle day inmy life '. HIj was onder een brug gestopt met zeer koude handen en had een lift gekregen van een camper.

Maandag 7 juliHonningsvag-Tromso(per boot) Eerst regen, later zon 8 en later 12 graden

Een dagje boten met de Hurtigruten, waarbij het weer steeds mooier werd. Als je dan door de fjorden vaart word je uitzicht steeds mooier op de hoge bergen met sneeuw en watervallen. We kwamen 's nachts om 0.15 uur aan op de camping. De zon scheen en het was een drukte van belang bij de receptie om in te boeken voor de camping.

Dinsdag8 juliTromso Zon en 15 graden.

Een dagje Tromso, waarbij we met een zeer hulpvaardige bibliothecaris onze tocht naar Trondheim hebben voorbereid. Verder wat in de stad rondgekuierd, wel een gezellige en mooie stad.

Woensdag 9 juliTromso- Bergsfjord (Senja) 110 km Zon en zo'n 17 graden Werkelijk eenschitterende fietstocht gemaaktover o.a.het eiland Senja. Dat is werkelijk eenfantastisch gebied. Het was wel een aantal keren pittig klimmen, maardankrijg je daar ook hele mooie uitzichten voor terugover de fjorden. Werkelijk prachtig licht, bergen met sneeuw, watervallen etc. Ook de bermen zijnwild begroeid met diverse soorten bloemen, mos, varens, etc. 's Avonds wild gekampeerd in een fjord.

Donderdag 10 juli Bergsfjord- Stave (Andoya) 63 km Zon, zeemist en 10 tot 17 graden. Weer heel wisselend, de dag startte met prachtige blauwe lucht en zon. Maar toen we aan de Noordkant kwamen van de bergen zag je de zeemist tegen de bergen opdrijven. De boottocht van Gryllefordnaar Andenes gaf een zelfde beeld te zien. Bij Gryllefjord(zuidkant) veel zon, bij Andens (noordkant) zeemist en maar 10 graden. Afscheid genomen vanonze gezellige medefietser (busschauffeur) Pieter. Gekampeerd bij een mooi zandstrand, met wel heel koud water (vraag Tom maar eens). We zijn gestopt, omdat Tom last had van zijn zitvlak(je kon er flinke rauwe biefstukken vanaf snijden).

Vrijdag 10 juli Veel zon 17 graden Stave- Sortland (Langoya) 93 km

Wederom, het wordt eentonig, maar een mooie fietstocht over een niet al te zwaar parcours. Tom wilde na de 93 km wel door, maar ik vond het wel genoeg. Op een hele dure camping gestaan van 22,- euro staangeld en nog 1 euro voor het douchen van amper 3 minuten. Je komt nu heel veel andere fiietsers tegen. Deze avond hadden we contact met een Franse man van zo'n 27 jaar die7 maanden alleen met zijn fiets op pad is, o.a. naar de Noordkaap.

Zaterdag 11 juli Zon, bewlking zo,n 21 graden.

Een heerlijk fietsdagje langs o.a het hele spectaculaire berglandschap van de Lofoten. Bergen rijzen loodrecht de lucht in naar ongeveer 1000 meter. Nu een camping van maar 10,- euro, waar de Noorse families massaal aanwezig zijn.

Reacties

Reacties

Vincent

Klinkt goed heren! Jammer dat de kaap zo tegenviel! Morgen reis ik naar Kroatie voor mijn vakantie, ik zie jullie 1 augustus is Kiel!

Marco van Dijk

Gefeliciteerd Jan en Tom met het behalen van jullie bestemming, jammer dat het beetje tegen viel.
Een goeie reis terug, met wat minder pech, maar met wat beter weer!Succes!!!!!!!!

Alex

Bikkels; Gefeliciteerd met het behalen van de eindbestemming, Noordkaap. Behouden vaart gewenst vandaag naar Bodo geniet verder van jullie vakantie en evenals Vincent zie ik jullie 1 augustus in Kiel.
Groeten uit een regenachtig nat Zevenaar.

Bart

Hee Tom en Jan,

En dan eindelijk de Noordkaap bereikt!! Gefeliciteerd! Jammer dat het weer tegenvalt, hopelijk veranderd dit op de terugreis :) Heel veel succes nog de komende tijd! Ik heb zojuist de kaartjes voor Lloret ontvangen, waar ik erg veel zin in heb!! De 27e ben ik weer terug, gelukkig dus op tijd :) Ook erg mooie foto's tot nu toe vooral die op de Noordkaap met het oranje T-shirt ;)

Gr Bart

Ps. Ik zie er al naar uit om weer samen met je te gaan fietsen ;)

Ine

Hoi Jan en Tom
Super wat ontzettend knap. Ik heb veel respect voor wat jullie hebben gedaan. Knap. Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel de noordkaap. En ik kan alleen maar beamen dat noorwegen een schitterd land is. Geniet nog van de laatste weken en kom veilig weer aan in Zevenaar. Jongens tot snel. Liefs uut Duuve :-))

Je grote broer Ben

Beste broer(Jan) en kleine neef(Tom)

Het is een genoegen, om al jullie opgesomde ervaringen als verhaal te lezen. Het toont iets, van niet alleen doorzettenings vermogen, maar dat er in de wereld meer te koop is, dan wat we dagelijks doen(noem het maar de "de Sleur van elke dag"). Dit is nu het avontuurlijke wat vader en zoon hier ten toon spreiden. Met alles wat ik er tot nu van heb gelezen, denk ik, hetgeen jullie tot nu toe bereikt hebben een geweldige ervaring is. Geniet er ook de laatste paar weken nog van. Een behouden fietstrap richting huis, als jullie teminste nog weten waar dat is, en keer gezond en veilig weer thuis. Tot ergens in augustus namens de Apelanders Joke en Ben

René Bosch

Hallo Tom en Jan,
Vandaag heb ik al jullie mailtjes en foto's eindelijk maar eens gelezen en bekeken. Mooie verhalen met foto's die het prachtig illustreren. Het Noorse weer zoals jullie dat hebben meegemaakt, kan ik me uit 2005 ook nog goed herinneren, al was het toen met 4-13 gr. iets beter.
Nu jullie de Noordkaap hebben gehad, wens ik jullie nog veel mooie slotkilometers en een goede terugreis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!