rondjenoordeuropa.reismee.nl

Home sweet Home

Beste mensen,

Tot twee keer toe een verhaalgetypt en klaar voor verzending. Twee keer is het mis gegaan, dus nu een beetje gefrusteerden geen zin om het hele verhaal opnieuw typen. Het gedicht is ieder geval wel overgekomen.

Ik wil jullie bedanken voor de vele leuke reacties op de websitevan onze reisverhalen. Zaterdag2 augustus zijn we enthousiast opgehaald door Vincent en Alex in Kiel,die ons kwamen ophalen met auto en aanhanger.De thuiskomst bij Ingrid en Rik was hartelijk en hartstochtelijk. De vlag hing uit, de spandoek en slingers waren opgehangen en gistermiddag was er een supriseparty georganiseerd. Dat was voor mij wel even schakelen, omdat ik hier helemaal niet op had gerekend. Ik ben ook wel naïef genoeg om helemaal niets in de gaten te hebben. Maar is het heel leuk om te merken met welk positief gevoel mijn familie,buren en vrienden belangstelling tonen.

De reis was ondanks de tegenslagen met mijn ligfiets fantastisch en zullen weniet snel meer vergeten.Vooral het gevoel van alles los te laten laten en alleen bezig te zijnmet fietsen, tent opzetten, eten, slapen en genieten van de dingen die je onderweg tegen kwam is fantastisch. We hebben echt heel veel gezien en (bijzondere)mensen ontmoet. Indrukwekkendst is natuurlijk wel het landschap in Noorwegen. Maar ook Duitsland is niet te versmaden De uitgezette fietsroutes door de natuur zijn prachtig.Maar in tegenstelling tot Noorwegen kan je er ook nog eensheerlijk gebak met koffie eten/drinken. De veleaantrekkelijke stadjes/dorpjes nodigen je uitom op een terras een heerljk betaalbaar pilsjete drinken. In Polen is die sfeer wat betreft steden wat minder. Maar ook daar heb je prachtige ruige natuur met veel ooiveaars en de prachtig zingende leeuwerikken. De Baltische Staten vallen op door de vele mooie historische steden zoals; Vilnius,Riga en Tallin. Maar ook de schitterende natuur in o.a. zuid-oost Litouwen en het Gauja national park in Letland zullen we niet snel vergeten. Finland was mooi, maar ook een oneindig landschapmet heel veel muggen en knutten die je het leven behoorlijk zuur kunnen maken.

De laatste week hebben we vanwege de pech met de ligfiets met de trein gereisd naar Oslo en nog een tweetal mooie wandelingen gemaakt in nationale park Rondane (Otta). O.a naar een bergtop van 2138 meter hoog met een prachtig uitzicht op het (besneeuwde) berglandschap.Oslo was stormachtig met veel regen. De laatste avond liepen de waterstroompje door onze tent en was het goed dat we de volgende dag naar huis konden gaan. We hebben het mooie Vigelander beeldenpark bezocht en Noors Galleriemuseum met prachtige landschapschilderingen.Ook nog even gekeken naar het grootste voetbaltoernooi voorwel 20.000 jongens en meiden van diverse leeftijden en allerlei nationaliteiten. De bootreis op de luxe vernieuwde boot was zeker in het begin stormachtig. Het was prachtigom tezien hoe deze grote boot zich door de hoge golven heen sloeg.

We hebben het goed samen gehad. Tom was een goed fietsmaatje. Niet alleen voor de navigatie, maar ook vanwege de kameraadschap, rust, relativering en doorzettingsvermogen. Vooral in het koude noorden toen het nodige was bij de (bijna) onderkoeling hadden we samen de rust en overzicht om te doen wat nodig was om weer om temperatuur te komen. We hebben samen 5000 km gefietst en met geen pech was dat zeker ruim 6000 km geworden. Dat soms was wel eens doorzetten,saai en vervelend. Maar vooral reizend genietend van de vele ontmoetingen met mens, cultuur en natuur, die ik zker nog weleens over wil doen.

Fietsend door bossen, heuvels, weide en meren,

Heb je tijd om te filosoferen,

Is dit nu wat ik al jaren naar heb gezocht,

Waar ik mijn hart aan heb verkocht.

Liggend vanuit mijn (luie) ligfietsstoel,

Geeft me dat vaak een heerlijk gevoel.

Fietsen in de oneindigheid,

Raak je je zorgen absoluut kwijt.

Tentje, fietsen, eten kletsen en slapen,

zijn er ook de nodige momenten waarop je jezelf bijeen moet rapen.

Dat wil je die dag/uur schriftelijk aftekenen,

Want je het gevoel dat je benen bijna breken.

Maar dat is de paradox van het leven,

De ene dag halleluja en de volgende dag wil je er nog geen euro voor geven.

Maar de vrijheid die je ervoor krijgt,

Maakt dat het je leven enorm verrijkt.

Het echte reizen, het contact met natuur en mens,

Was altijd mijn grote wens.

In die vele momenten van je benen laten rondmalen,

Zit een geschiedenis met prachtige verhalen.

Tom en Jan

Reacties

Reacties

maarten

welkom thuis jan en tom, je hebt ons mooi laten meebeleven wat jullie moesten doorstaan en met veel plezier de foto's bekeken, die lieten zien, waar jullie van genoten.

mart

Hoi Jan en Tom,
Ik heb genoten van jullie reisverhalen. Het moet een prachtige ervaring zijn. Geniet van de thuiskomst met familie en vrienden en warm je lekker op aan het zomerse weertje dat deze week Nederland aandoet.
Groeten Mart

Piet Labee

Beste Jan & Tom,

Helaas heb ik jullie emailadres nergens kunnen vinden, dus hoop ik dat ik jullie via deze weg kan bereiken.
Ik heb jullie op deze site gevolgd en ik ben ook inmiddels alweer circa 5 weken thuis. Ik heb even gewacht met het schrijven van een email omdat ik mijn vierde fotokaartje naar mijn dochter in Italie heb opgestuurd en die daar tot op heden nog niet aangekomen is. Ik kan jullie dan ook nog geen foto's sturen, maar we hopen maar dat de envelop een grote vertraging heeft en dat hij ergens nog eens aankomt.
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om mij een aantal foto's te mailen van de dagen dat we samen reisden. Van de periode van Honingsvag tot aan Bodo heb ik dus geen foto's en dat vind ik erg jammer.
Ik hoop dat het goed met jullie gaat en dat jullie nog nagenieten van de prachtige reis. Hoe is het verder met de fiets van Jan verlopen, ik had begrepen dat hij in Trondheim problemen had met zijn velg.

Hier volgen mijn gegevens:
pietlabee@tele2.nl
tel. 0180-411030
Kievitsweg 62
2983 AE Ridderkerk

En ik hoop gauw iets van jullie te horen.

Vriendelijke groet,
Piet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!