rondjenoordeuropa.reismee.nl

Het bikkelaarschap

Afgelopen woensdag zijn we Noorwegen ingefietst. Je ziet hetook gelijk aan de verandering van het landschap. Fietsten we eerstdoor een heuvelachtig landschap met naald en berkenbossen, over de grens wordt het bergachtiger,kaler en ruiger. De temperatuur was een flink stuk lager, rond de 10 graden. Omdat we die woensdag1 juli nogal lang achter het internet hadden gezeten, kwamen wat overnachting betreft in de problemen.De camping die wij in gedachte hadden bleek niet meer te bestaan, dusalternatief was eenhytte(bungalow) voor 800 kronen (90 euro) of 's avonds om 19.00 uur nog 64 km.nog fietsen

De volgende dag op weg naarIfjord over werkelijk een fantastisch mooie route. Maar het weer was niet zo fantastisch mooi meer. In het begin nog zonnenschijn en zo'n 8 graden. Maar naarmate we hoger kwamen werd het kouder,bewolkter, wakkerde de wind steeds verder aan en begon het ook te regenen. Maar nog steed genieten vanhet adembenemende fjorden/berglandschap. Regelmatig watervalletjes,stromende bergbeekjes en rendieren.

Op vrijdag werd het hele andere koek.Om 9.30 uur weggefietst uit Ifjord om zo'n 100 km naar Mehamn te fietsen (Nordkyn). Tot onze eerste stop was het nog droog, wel spraken we een Noorse man die sprak over sneeuw boven in de bergen. Hij rook naar alcohol, dus wij dachten dat zal zon vaart niet lopen Maar nadatwe naar zo'n 18 kmLebesby (koffie en boodschappen) uit waren begon het te regenen. Eerst langs de rand van een fjord, nog wind in de rug en leek het allemaal wel mee te vallen. Maar toen moesten we stijgen naar zo'n 400 meter en over de hoogvlakte fietsen. De wind hadden we meesteal schuin tegen en met name in buien kwamen er winstoten die minstens stormachtig was.Met destriemende hagel, natte sneeuwen regenbuien was het geen pretje meer. Na zo'n uur waren we doorweekt en met een temperatuur van zo'n 2 a 3 graden was het afzien. Het grootste probleem was dat je helmaalafkoelde en de windvlagen, waardoor Jan tot 3 keer toe bijna van de weg werd geblazen, deed de rest.Ook Tom zatte rillen op de fiets,waardoor de afdaling ook al een lijdensweg werd.Jan kon namelijk niet meergoed sturen en remmen ging ook niet zo best meer. We kwamen in een klein dorpje (5 huizen) Hopseidit waar we geprobeerd hebben om hulp te vragen.Dat we ons tenminste konden opwaremen, evt watdrinken zodat we de laatste 30 km naar Mehanm konden vervolgen. Maar we hebben niemand thuis aangetroffen en besloten onze tent op te zetten, vlakbij een een fjord enigzins in de luwte. Dat was ook nog een hele toer. We waren verkleumd tot.op het bot en met die hele harde wind erbij maakte dat nog een hele onderneming. Je had het gevoel dat je bijna aan paragliding deed. Bovendien was het met de kleumende vingers de stokkenopde juiste plek en deelastiekjes door de ringetjes krijgeneen hele toer. De binnentent hebben we er maar uigelaten, matjes uitgerold en opgeblazen en zo snel mogelijk onze warme slaapzak in. Met deze mummy slaapzakken helemaal ingesnoerd werden we gelukkig weer helemaal warm. gelukkig nog vele lekkere etenswaren en niet te vergeten onze fles whiskey. We hebben vanaf 17.00 tot vanmorgen 630 uur heerlijk in onze slaapzak gelegen. Alleen er even uit om te pissen en vannacht om1.30 uurnogom te genieten van het mooie licht. Vamorgen hebben we onze laatste 30 km volgemaakt met gelukkig droog weer. Maar met noordenwindtegen,bergop en zo'n 2 a 3graden was het al moeilijk genoeg om 15 km per uur te halen.Maar we zijn eren gaan vanavond met de boot naar Honnigsvag, om dan naar de Noordkaap te fietsen.

Djoeri

Ja, daar had je enigszins kunnen verwachten dat koud zou zijn hè :P Maar gelukkig is het goed gekomen. Ik hoop dat de rest van de tocht er wat warmer/zachter aan toe zal gaan voor jullie! Al zal het bij de Noordkaap wel niet veel zachter zijn....in ieder geval veel succes!

Groeten,

Djoeri.

Vincent

Mijn hemel, vreselijk!

Geen wonder dat er niemand thuis was in het dorp, die zaten allemaal in spanje!

wens jullie nog veel sterkte met de laatste kilometers!

mocht de situatie escaleren is 1 sms met posities genoeg;) al zal de aanvliegtijd van de reddingsdiensten daaro wel aanzienlijk zijn...

Veel sterkte nog !!!

Groetjes vanuit een warm holland!

Fam. Roes

Was benieuwd hoe jullie dat met de kleding doen als je helemaal doorweekt aankomt. Drogen bij zo'n temeperatuur lukt neem ik aan ook niet goed.
Veel strekte en hopelijk vergoed het landschap alles....

Gr. Fam. Roes

Ruurd

IJs & Zo staat er op het raam, Italiaans IJs. Naast de entree nog een bord met de tekst Bondsrestaurant ANWB. Het zal van een vorige eigenaar geweest zijn. Ik sta met mijn hoorntje met bolletje Malaga (vaste prik) en stroopwafel (aanvullende keus) op de Bandijk bij de Rhederlaag. Het is hier snikkelen (bijna 30 graden) en smikkelen. De omstandigheden hier zijn dus wel hemelsbreed verschillend met die van jullie.
Een fietstochtje van Zevenaar, Duiven, Lathum, Westervoort, Loo en Pannerden over de dijk voert mij langs de IJssel en de Rijn. Weliswaar niet zo avontuurlijk als bij jullie maar toch elke keer weer boeiend. Met toch weer kleine veranderingen. De nieuwe dijk bv. bij Westervoort tegenover de Pleyroute is nu ook klaar en de oude wordt stukje bij beetje van de kaart geveegd. Ik sta nog even stil bij het bord over Willifriedus. Volgens de legende konden Westervoort en Huissen het niet eens worden over waar deze goeheilig man begraven moest worden. Ze kwamen tot een salomonsoordeel. Het lichaam werd op een bootje gelegd in het midden van de rivier.
Waar het bootje aan land zou komen zou hij begraven worden. Weer wat geleerd, ik kijk naar de lucht, wolken spannen zich samen. Zal er onweer komen?
Na jullie Siberische verhalen zal het altijd meevallen.

Alex

Inderdaad bikkelen zeg, wat ik daar allemaal lees in jullie laatste verslag, petje af hoor!!!!!
Overigens de naam Noorwegen zegt het al, DIT ZIJN WEGEN VOOR NOREN jullie worden gezien als indringers die de trollen proberen van de weg af te blazen.
Dus kijk uit op de rest van jullie route en Good Luck.

Alex.

dorine

Da's wel ff andere koek die temperaturen van jullie het is hier nu ook wel afgekoeld maar niet zo koud als dat jullie het hebben dan is het hier nu nog lekker warm.
Geniet nog een paar weken en dan zien we jullie over een paar weken weer in levende lijven .

Een warme groet van Dorine

maarten

kun je niet wat positiever schrijven? Zoiets als: gelukkig veel minder last van de muggen en steekvliegen hier. Heb je wel genoeg whiskey ingeslagen? Veel sterkte verder.

Gerard

Beste Jan en Tom,

Gefeliciteerd mannen !
Overigens die kou....hoe zit dat nu met die aardbol die opwarmt...nog een meting gedaan ?!
Ik heb een borrel gedronken op jullie prestatie, kostte me bijna niets !

Well guys.... blijf lekker genieten ook nu het doel bereikt is want eenmaal weer thuis.... dan is alles weer heel gewoon. Ga door met het verzamelen van mooie beelden en het maken van memorabele gebeurtenissen.

grtz uit Leusden.