rondjenoordeuropa.reismee.nl

Letland

Hallo,

Hier vanuit Riga. We hebben vandaag Riga bezocht. Wat een prachtige stad is. Tom vindt hem zelfs meer sfeer hebben dan Vilnuis Jan het is er nog niet over uit.

zondag8 juni Vilnuis('verplichte' rustdag) regen de hele dag 14gr

Vandaag een extra dag Vilnuis bezocht. Dit omdat het om 's ochtends om 6 uur met regenen begon en 's middags pas om 4uur stopte met regenen. 's Ochtends Hadden we nog enige hoop dat het in de loop van de ochtend droog zou worden, maar naar op de computer bij de camping op de buienradar te hebben gekeken. Hebben we maar besloten nog een extra dag te blijven maar goed ook dus, naar het historich museum geweest.

maandag9 juni Vilnuis-Kaunas126kmzwaar bewolkt 19 gr

Vandaag wel droog kunnen vertrekken in de loop van de dag zelfs wat opklaringen. OnderwegTrakai bezocht wat een mooi kasteel heeft.Verder over voornamelijk heel rustige wegen gereden o.a. gravelwegen wat voor Jan wel lastiger fietsen is. Dat wil zeggen contact met de aarde maken(foto volgt nog) gelukkig reed hij niet hard. Het laatste stuk zelfs over de A1 een heuse snelweg gereden wat niet prettig fietst maar gelukkig is er de vlugstrook nog.

Dinsdag10 juni Kaunas-Tytuvenai 115km zonnig 24 graden

Een van de eerste echt zonnige warme dag. Dit was voor Tom ook wel te merken aan zijn benen die helemaal leeg werden gezogen door het warme weer. Daarnaast heeft hij door het warme weer wat zitvlak problemen opgelopen dit is gelukkig inmiddels weer verholpen. Eigenlijkhadden we vandaag 150km willen rijden omdat dan pas de eerste camping zou zijn. Onderweg kwamen we erachter dat er eerder ook in zat en omdat het inmiddels al17 uur was ervoor gekozen deze maar te nemen. 's Nachts werd het mooie weer direct weer afgestraftdoor een flinke regenbui.

Woensdag 11 juni Tytuvenai-Bauska 150km licht bewolkt 20 gr

's Ochtend gelukkig weer droog. Vandaag de grens naar Letland over gefietst wat tegenwoordig niet veel meer is danformeel eengrens over fietsen. Het enige wat je er helpt aan te herinneren zijn de niet meer in gebruik zijn de douane kantoren.We gingen overigens als een speer doordat we de wind achter hadden. Vandaar ook die 150 km. Alleen is het in Letland heel dun gezaaid met steden waar je geld kunt pinnen en moetsen als gevolg daarvan zo'n 25 km extra rijden om een stad met hotel en pin automaat te vinden. Uiteindelijk lukt dat om 20.30 uur en toen waren al wel een beetje moe en geirriteerd.

Donderdag 12 juni 84 km zon/wolken 22 graden

Een rit door het redelijke vlakke Letland, met veel veel gravelweg, horzels en als toetje 20 km drukke weg(A-7, maar goed dat we Polen al uit zijn, daar waren ruim 1000 mensen aangehouden en 32 doden gevallen als gevolg van alcoholmisbruik. naar Riga. Om 16.00 uur bij de camping, als van weer voorbeeldige navigatie van Tom. Het is alsof die jongen er al drie keer is geweest.'s Avonds een gezellig plein met terassen bezocht met een leuke coverband.Sfeervol en een mooie avond.

Vrijdag Riga 0 km zon,wolken en een bui temp eerst 22 en later 16 graden.

Echt een enorme markt gezien, van wel 5 grote oude zepellin hangarsgebouwen en daarom heen ook nog wel enorm veel kramen. Past de Albert Cuyp minstens 10 keer in. Van het varken wordt echt nog alles verkocht van de poot tot hersenen. Verder een hele mooie stad.

Tot in Tallin en dan komen de foto's,

Tom en Jan

maarten

zo, na de moeizame aanloop zijn jullie lekker op streek. steenpuisten op de billen is een echte wielrennerskwaal. lag aan de doping werd er dan gezegd. ik zou maar eens in tom's bidonnetje kijken, jan. ben benieuwd naar jullie indrukken van polen en baltische staten, en met name ook hoe je het daar redt met taal. hebben jullie nog een beetje contact met de locals?
veel plezier verder

ruurd

Ik zat naar de kalender te kijken. Bij ons is het pas vrijdag 12 juni. Is in Letland een andere tijdmeting of fietsen jullie zo hard?

jos

jan hoestie jongen?? geweldig reisverslag ik zie uit na de fotos.

Ine

Hallo Jan en Tom

Super om julie de reisverhalen te volgen. Ik heb veel respect vor jullie. En wat een ervaring. die wordt jullie niet meer afgenomen. Wij vanuit Duuve wensen jullie nog heel veel plezier en mooie reismomenten. Vooral heel veel veilige kilometers toegewenst.Jongens geniet ervan ben wel erg benieuwd naar jullie verhalen. Alvast heel veel plezier toegewenst voor volgende week. Liefs en hartelijk groeten uut Duuve Johan, Ine, Gert-Jan en Marlieke en

rik

hey jan

[URL=http://img36.imageshack.us/i/sv301675.jpg/][IMG]http://img36.imageshack.us/img36/4818/sv301675.jpg[/IMG][/URL]

je nieuwe wiel :)

tot vrijdag

Ans Slütter

Ha Jan,
Op mijn eerste werkdag op mijn nieuwe plek lag jouw kaart uit Duitsland, bedankt, leuk hoor!
Het is geweldig om deze avonturen te lezen. Jullie zijn echte bikkels.
Je indrukken van Letland zal ik ook aan Evita, mijn schoondochter, laten lezen. Ze komt uit Letland.
Een heel voorspodig vervolg gewenst!

groetjes
Ans

Dorine

Wat zijn jullie toch een superhelden met zoveel doorzettingsvermogen.
Maar ik geniet van jullie verhalen en wens jullie nog heel veel plezier voor de komende weken en zeker nu Ingrid en Rik en Vincent ook nog komen,geniet van elkaar dikke kuzz van de familie van de schaapsdrift 127

joke hulkenberg.

ik vindt jullie in een woord geweldig. De moed niet verliezen,doorgaan ondanks alle problemen en het slechte weer.Wat een vrijheid om zo samen als twee vreemdelingen door de natuur te fietsen in the middle of knowwhere.Wat fijn dat Ingrid,Rik en Vincent straks bij jullie zijn. Petje af,hoor. Wees voorzichtig!