rondjenoordeuropa.reismee.nl

Laba Dien

Hallo Allemaal,

Ondanks de kou en de regen gaat hetons goed in Litouwen.Gisteren nogeven contact gehad met het thuis front.Tom en ik hebben besloten ons alvast te orienteren op een woonplekje in buitenland. Zo'n tolerant zijn we dus toch niet nu de PVV de tweede partij is in de afgelopen verkiezingen.Overigens zou hij hier goed in Litouwen kunnen gedijen want daar kom je geen burka's en hoofddoekjestegen. Daar heb je waarschijnlijk wel weer het probleem van de Russen en hun orthodoxe kerk.Maar goed vrolijk word je van zo'n stembusuitslag niet.

Maar wat is het toch heerlijk om je s' morgens alleen bezig tehouden met te de tent af te breken en waar zullen we vandaag naar toe fietsen.Het gevoel van vrijheid envakantie beleving is echt heerlijk. Om 7.00 uur ben ik op en Tomzo rond 7.30 uur, na vaak herhaaldelijk aandringen van mij( ik lijk mij moeder wel, die kwam vroeger ook wel vier keer aan mijn bed voor ik op stond).Na ontbijt van banaan,thee, yoghurt met cruesli), despullen op de fiets gaan we tegen 9.30 uur op pad. Om 11,00 uur krijgen we de eeerste lekkere trek em zoeken dan een 'sukarnie' (pools/litouws banket)en doen ons daar tegoed aan. Het kost maar een prikkie en dan kunje eenflink stuk voor eten.Meestal combineren we het met boodschappen voor de picknick, die we meestal zorond 13.00 uur op een mooi plekje nuttiggen.

Om 16.30 uur komen we meestal in debuurtvan de camping en en doen bij de eerste beste supermarkt onzeboodschappen voor het avondeten. 18.00 uurwordtdetent door de ene opgebouwd, terwijl de andere met het eten begint. Na koffie/thee en eenpaar biertjes of borrel(inmiddels hebben we een heerlijke litouwse kruidenbitter ontsdekt) gaan we rond de klok van 22.00/22.30 uuruur slapen,Overigens hebben we Tom niet voor niets die naam gegeven, want want kan die jongen goed de route uitzoeken. Echt perfect. Ingrid en ik moeten een vooruitziende blik hebben gehadtoen we deze jongen hebben gemaakten hem Tom (Tom) hebben genoemd.

Woensdag 3 juni Drusnininkai-Evrynoz 70 kmbewolkt.zon,buien(regen) 18 graden

Dedagstartte redelijk na in een caravan te hebben overnacht.'s Morgens ben iksamen met Tom , naar mijn oude communistischse vrienden geweest.Een Litouwse (champignon) miljonair heeft in 1991 eenboel beelden van oude communistischse partijbonzen uit Litouwen en Rusland verzamelden die in eenpark bij zijn huis neergezet. Verder heefthij er een aantal tentoostellingen bijgevoegd dieeen beeld moet geven van de Russische (bezetting?) van 1945 tot 1991. Daar zijn heel wat dingen gebeurd die het daglicht niet kunnen verdragen.Vooral het eerstegedeelte was indukwekkend om te zien. 's Middags een prachtige fietstocht naar het Dzukija National Park.Wekwamen echt in de middel of nowhere, in het gehucht die in het openluchtmuseum niet zou hebben misstaan. Allemaal houten huizen, de ene staat nog schever dan de andere. Het klinkt paradoxaal, maar het is prachtig om te zien evenals de natuur.Net toen we de tent hadden staan begon het te regenen en is het die avond niet meer droog geworden. Gelukkig konden we in het houten barak pasta met tomatensaus koken.22.00 uur zijn we in dewarme slaapzak gekropen, want het was maarvijf graden.

Donderdag 4 juni 35 km kano gevaren buien.zon 10 graden.

Met veel moiete met de man van de camping en kano's afgesproken dat we de volgende morgen om10.00 uur wilde gaan kano varen. Hij kon echt geen woord Engels of Duits. Het begon al na10 minuten goed, want we kregen echt een enorme hagelbui over ons heen waardoorde walkanten wit werden. Volgens onsgevoel zakte de temparatuur naar zo'n 6 graden, echt Maarts weer dus. Ondanks de buien en de kou hebben we een prachtige tocht gevaren. Over een klein riviertje de Ula en iets bredere Merkine. Echtniemand tegen gekomen, fantastisch landschap met zeer veel verschillende sooorten vogels (4xdeijsvogel gezien). Om 16.30 uur, stond de mand ons op t ewachjten en bracht ons naareen echt ouderwets kruidenierswinkeltje waar we ons boodschappen konden doen. Deze dag waren begonnen met een kerrie/notenrijst overlevingspakket, volgens Jan Griekse yoghurt met cruesli voorover dag,banenen en thee. Jan had namelijk Grietineop het debekerzien staan, maar het bleek gewoon een halve liter zure room te zijn. Tom heefty die echt metsmaak op gegeten.Bij thuiskomst in de plomp (Ula rivier) gewassenen in het houten kot (plank met een gat erin) waar je kun je kon poepen. Maar het was echt een belevenis.

Vrijdag 5 juniEvrynoz-Vilnius 100km buien/zon 10 graden

Wederom een koude, natte dag. Gelukkig wel weer wind in de rug. Over het algemeen een mooi rustige route over he glooiende Litouwse land.Alleen bij Vilnius hadje het gevoel dat je wel een pakje sigaretten had gerookt van al die vele oudeauto's. Wat kan dat stinken.Wateen tegenstelling met de camping van gisteren. De stadscamping iseen grote parkeerplaats met een kleine grasveld waarwe onze tent tussen twee expohallen konden opzetten.

Zaterdag Viklnius rust/wasdag zon/buien 14 graden.

Na de was (gelukkig een warme plek voor te koken en te drogen) het heerlijke ontbijt (ondanks debroodjes van de supermarkt) tegen 12.00uur naar de stad gegaan met de trolleybus (uit Arnhem gekregen uit jaren'80). In de bus geen enkele persoon met hoofdoekje,Marrokaan of andere zwarte immigrant. Tom en ik zeiden tegen elkaarhier moet Wilderzich toch gelukkig voelen.Bij het bezoek van de eerste beste kerk was het gelijk raak, een bruiloftsmis.We zouden die dag nog minstens 12 bruidsparen tegenkomen. Wat moest die pastoor toch overuren draaien, bij 1 kerk stond het volgende bruidspaar alweer te wachten tot de mis van de andere was afgelopen.Overigens vele prachtige kerken, echtestadvoorkerkliefhebbers. Bij de eerste kerk kreeg ik echt de kriebels over mijn rug. Kwam binnen in een prachtige barokke kerk waar gespeeld werd door een kerkorgelmet een prachtige sopraan(muziek van Bach). Ik raakte er ontroerd van. Door de stad geslenterd met o.a nog een Rusisch festival bezocht. De moeitevan hetbezoeken waard.

Foto's volgen volgende week, als we een kabel hebben.