rondjenoordeuropa.reismee.nl

Wij en de... poolse spoorwegen

Hallo allemaal vanuit druskininkai

Wij hebben mede door de pech de afgelopen week met de poolse spoorwegen moeten reizen. Dit is een ervaring opzich omdat het materiaal ongeveer 20 jaar achterloopt op dat in Nederland. Daarnaast is het personeel van de poolse spoorwegen nog een extra beleving.Door de pech hebben wij op zondag 24 mei van Bydgoszcz naar malbork gereisd. De eerste kennismaking met het personeel bij het loket blijkt al een voorbode want bijna niemand bij de poolse spoorwegen spreekt engels of duits. Dat betekent dat je met handgebaren en de paar woordjes pools die we reik zijn moet duidelijk maken dat we met fietsen naar malbork willen, wat uiteindelijk dan lukt. Daarna moesten we naar het perron waarvoor we een tunnel voor door moeten dus trappen af wat niet gemakkelijk gaat met zware bepakking. dus zochten we naar een alternatief. Dit was een gelijkvloerse oversteek van de perronnen over het spoor dit was echter afgesloten met een hek. Hierop vroegen aan een conducteur of die ons kon helpen. hij keek ons een fractie van een seconde aan en draaide toen zijn hoofd weer weg en negeerde ons volledig. Wat een chagarijn!Twee minuten later was er een vriendelijke conductrice die ons zo kon helpen en waar het geen probleem voor was. Wat een wereld van verschil tussentwee personen. Toen de trein arriveerde gingen we gelijk opzoek naar een fietscoupe eenmaal helemaal naar achter gereden bleek er geen te zijn. dan maar aan de conductrice vragen die ons weer helemaal naar achter verwees. twijfelend of we het wel goed hadden gezien gingen we van de voorkant van de trein, waar we inmiddels weer waren, helemaal weer terug naar achter en er bleek echt niks te zijn. Dit tegen de conductrice verteld en die zij dat de we dan maar voorin achter de locomotief onze fietsen moesten plaatsen, daarheen gereden en toen kwam haar norse mannelijke collega de trein uitgestapt die ons kenbaar maakte dat we toch echt achterin moesten zijn. Inmiddels ook niet meer wetend waar we moesten zijn we maar hulpeloos kijken op het perron gaan staan. Waarna detwee conducteurs hevig in het pools in discussie gingen(wij verstonden er geen woord van maar mimiek spreekt boekdelen. Dit leverde voor iedereen op het perron en in de trein eenmooi schouwspel op. We voelden inmiddels alsof we onderdeel waren van een poolstoneelstuk.We moeten wel eerlijk zijn wij hebben de meest onmogelijke fietscombinatie om in een trein te vervoeren, een ligfiets en een mtb met bobkar. Dinsdag 26 mei zijn wijper trein voor een stadsbezoek naar Gdansk gereisd.In het station in Malbork bleek nog eens hoe bereaucratisch Polen nog kan zijn hier zijn namelijkdrie lokkettendie we allemaal hebben gezien. de eerste bleek je alleen maar informatie in te kunnen winnen. De tweede was alleen voor intercity's. De laatste tenslotte moesten we hebben voor de regionale trein, hier kwam alleen pas na 10 miniemand achter zitten (kennelijk had ze pauze). Hier vragend naar kaartjes (wij begonnen al lichtelijk geirriteerd aan het gesprek) we ze ons op een trein die pas anderhalf uur later zou vertrekken. Wij maakten haar kenbaar dat we graag een eerdere verbinding wilden hebben. Hierop werd ze vrij gepiekeerd en rekende ons de prijs van 90 zloty. Voor de terugweg moesten we nog kaartjes halen in Gdansk en toen kostte het nog maar 20 zloty. We voelden ons lichtelijk afgezet 's ochtends.

Dinsdag 26 mei Malbork zonnig 23 graden

Vandaag Gdansk bezocht prachtige stad die naar de tweede wereldoorlog voor 95% was verwoest en hierna grotendeels weer is opgebouwd waardoor het een zeer oud lijkend centrum heeft. Bij terugkomst in Malbork was Jan's met smart verwachtte pakje er, de zitting van de ligfiets

Woensdag 27 mei Malbork regen 15 graden

'sOchtends in de regen de zitting van de ligfiets eropgemaakt. 's Middags Het zeer indrukwekkende kasteel 'de Marienburg' bezocht wat een van de grotere Kastelen is die wij hebben gezien (Huis 'Bergh' past er vijf keer in).

Donderdag 28 mei Malbork-Olztsyn 125 kmbuien 15 graden

Vandaag eindelijk weer fietsen. Nog steeds het afwisselende poolse landschap dan weer bos dan weer akkerbouw. Veel ooievaarswaar we in het begin bij deeerste paar stopten is het nu 'gewoontjes' geworden. Het laaste uur van de fietsrit regen en als toetje een zandpad naar de camping waardoor alles onder het zand komt te zitten.

Vrijdag 29 mei Olztsyn-Ukta99kmbuien 18 graden

Wederom weer veel van het mooie poolse landschap. Je krijgt veel bekijks onderweg met de rare combinatie die wij hebben. Bij supermarkten Wordt je regelmatin in het pools aangesproken meestal door zwervers(met alcohol adem). In olztsyn was Tom boodschappen doen en werd jan er door een aangesproken. Toen Tom terugkwam vroeg hij gelijk om geld. We hebben hem maar een muesli reep gegeven, want anders zou hij voor het geld toch alleen maar bier kopen.

Zaterdag 30 mei Ukta-Elk94 kmbuien 23 graden

In pisz was Tom net boodschappen aan het doen toen het begon te plenzen. Naar de italiaan aan de overkant gevlugd en daar beide pasta met frisdrank voor nog geen 6 euro gegeten. Na het eten klaarde het sterk op en hadden we voor 3-4 uur zon waarna dat ongenadig werd afgetrafd door een fikse onweers bui. Door het weidse poolse landschap kun je buienprachtig zien aankomen.

Zondag 31 mei Elk(rust/wasdag) 10 km plensbuien 23 graden

Vandaag gelummeld rondom Elk. De was gedaan, op een terrasje gezeten, balletje gestoten, schuilen bij een tankstation voor een wolkbreuk. Wat hebben we toch een slecht leven

Wink

Maandag 1 juni Elk-Stary Folwark 76 km zon/wolken 21 graden

Vandaag geluk gehad met de regen.Door een pauze een fikse bui ontlopen waarvan wij de stortregen en onweervanaf een afstand komden volgen.wederom (misschien wel tochniet zo afwisselend) het afwisselende landschap van bos, akkerbouw en weide. Wel komen we steeds meer meren tegen. 's avonds nog een wandeling gemaakt naar een prachtig op een schiereiland gelegen klooster.

Dindsdag 2 juni Stary folwark-Druskininkai 90 km zon en plensbuien22 graden

Vandaag via de achterdeur Polen verlaten. We zijn Namelijk over een zeer rustig onverhard bospad litouwen ingereden. Qua bebouwing verschilt het hier wel met Polen er zijn hier voornamelijk houtenhuizen. Daarnaast sta je er soms verbaast van hoe sommige auto's/bussen of vrachtwagens nog rijden bij ons komen die alleen nog in het openlucht museum voor. Door een regenbui nog een leuke ontmoeting met een Litouwse vrouw(75 jaar)in een bushokje gehad wat echt met handen en voeten communiceren is.

Groetjes,

Jan en Tom

So many roads

Dit nummer met bovenstaande titel zong Joe Bonamassa op dinsdag 19 mei in Berlijn speciaal voor ons. Want de wegen die ons naar de Noordkaap moeten leiden zijn ondoorgrondelijk. We fietsen over vele wegen, soms prachtige, soms is het één grote stuiterpartij, dan weer moeten we zwoegen door Poolse zand. En dat is geen pretje, zeker met een vol bepakte ligfiets en vele muggen om je heen.

Maargoed het concert was fantastisch, in een oude postbahnhof 'Fritz Club'.Of het is net zoals een wijntje proeven in het ander land, die heel lekker vinden en vele mee naar huis nemen en dan blijkt het toch tegen te vallen. Nou ik kan je verzekeren dat het met dit concert in Ned. net zo goed had gesmaakt. Tom die hem nog nooit had gezien (en genoot) vond hem met zijn brilletjemeer opeen computernerd lijken dan op van rock-blues gitarist. Het was een prachtige afsluiting van twee dagen Berlijn. Een stad met een bijzondere geschiedenis, vooral door de val van de muur 20 jaar geleden. Daar waren twee prachtige tentoonstellingen met fotopanelen over op Alexanderplatz en Checkpoint Charlie. Maar ook het Duitse Historische Museum en vele andere gebouwen zijn indrukwekkend.

Maarhoe de ondoorgrondelijkheidvan de vele wegen zijn, dat ondervondik in Polen vlak bij Koronowo. Daar ben ik doormijn zitting van de ligfiets geknapt. Met veel pijn en moeite zijn we uiteindelijk in Bydgoszcz terecht gekomen, 20 km fietsen en een stuk treinen.Onze combinatie van ligfiets, moutainbikemet bobkar roept bij de conducteurs van de Poolse Spoorwegenwel de nodige ergenis op. Dan merk je gelijk hoe bureaucratisch heter in Polen nog aan toe gaat en hoe slecht je er met Engels of Duits terecht kunt.

Nuhet etappeoverzicht:

Woensdag 20 Mei:Erkner- Osne Libiskie(Polen); 125 km bij zon en 23 graden.

Prachtige route over mooie duitse fietspaden door heuvelachtige Markische Schweiz, langs de Oder met een mooi vogelgebied. De binnenkomst in Polen valt tegen, gelijk een Mac Donalds en over een drukke weg van 10 km. Onderweg wel zo'n 10 kruizen van ongelukken met dodelijk gevolg geteld, maar dat verwonderd niet als je ziet hoe hard sommige automobilisten rijden. Blij dat we een rustige weg op konden. Aangekomen bij de camping om 19.30 uur, bleek die niet open te zijn. Gelukkig waren er wel mensen die ons hielpen de eigenaresse te bellen en we konden er gratis staan.Douchen was niet mogelijk, dus zijn we maar in de plomp (meertje) gesprongen. Je bent blij dat je dat kunt doen, want met een bezweet lichaam een tent opzetten is geen pretje. Dat lokt de mitches en muggen aanen dat irriteert (vraag dat maar aan tom

Wink
.)

Donderdag 21 Mei:Osno Libiskie-Miedzychod; 106 km bij regen en gelukkig veel rugwind bij zo'n 18 graden.

In het begin een grote weg met nogal druk verkeer, later gelukkig een stuk rustiger en dat fietst wel wat ontspannender. Landschap is heel groen, afwisselend bos, akkerbouw, vogelgebieden met veel ooievaars, veldleeuwerikken (wat zingen die prachtig) en vele dorpjes en steden. Het ziet er vaak nogal grauw uit en de flats staan op de meest vreemde plekken. Gelukkig 's avonds een hotel genomen, want het regende en onweerde flink 's avonds.

Vrijdag 22 Mei:Miedzychod - Triacianka 105 km; met bewolking enzon bij zo'n 21 graden.

De rit ging wederom voorspoedig met de rugwind. Het landschap onveranderd afwisselend, waar je onderweg regelmatig de bescherming vindt van de vele kruisbeelden (dan kan het toch niet verkeerd gaan volgens mij, maar volgens Tom allemaal een sprookje). Overigens prachtige kerkhoven gezien en we ontdekken inmiddels de Poolse patisserie. Hele goede kwaliteit en niet duur. Overigens riep ik het noodlot over me af door te zeggen wat die landbouwweggetjes nou bleven. Nog geen 10 minuten later stond ik te zwoegen in het mulle zand, te vloeken en regelematig te worden gebeten door de vele dansende muggen om je heen. 's Avonds wild gekampeerd, camping niet gevonden, maar dat heeft wel zijn charme.

Zaterdag 23 Mei:Trzcianka-Bydgoszcz 125 km bij zon, dan weer een bui met gelukkig wel rug wind. 's Nachtsveel regen.'s morgens gelukkig droog.

We zouden 150 km fietsen, maar bij 125 km stokte het, want de ligfietszitting liet het afweten. Dus aangepast fietsen op zoek naar een hotel. Dat vonden we in Bydgoszcz. Dat was flink balen en moesten tot maandag wachten voordat we echt actie konden ondernemen.

Zondag 24, ma 25 en dinsdag 26 mei. Zondags wat rondgewandeld in Bydgoszcz toch een mooie stad met een aantal mooie gebouwen. 's Middags met de trein naar Malbork gereisd, tot ergenis van de conducteur. Daar wel een camping gevonden die open is met goede voorzieningen. Daar staat een indrukwekkende kasteel en genieten gelukkig van veel zon. De zitting van mijn ligfiets wordt opgestuurd en komt als het goed is dinsdag 26 mei aan en dan kunnen we 28 mei verder fietsen. Want we komen op de Noordkaap!!!!

Nu zijn we in de prachtige stad Gdansk (Danzig), de stad van Lech Waleza (Solidaridat, 1980, de start van de democratisering van Polen.

Foto's volgen nog rond 20 juni in Tallinn want dan hebben we het kabeltje van het fototoestel, want er is geen card-reader in de computer.

Groetjes, Tom en Jan

wat vandaag valt.... dat valt morgen niet meer

vervolg (und jetzt sind wir wieder zu hause)

Woensdag 6 meiWinterswijk-Munster 115km 19,3 km/h gem. regen 16°c

Onze eerste fietsdag is hopelijkisqua weer geen voorproef voor de rest van de vakantie. Het begon namelijk op woensdag 6 mei al direct met regen. Toen we opstondenwas het al aan het regenen en het zou helaas pas om 5 uur 'smiddags ophouden met regenen. Op de camping in Winterswijk wasinternet faciliteit. Hier 's ochtends ook gebruik van gemaakt om op buienradar te kijken deze gaf weer dat het rondom 10 uur droog zou worden. Wij waren ons dus vol met goede moet aan het voorberieden op de eerste fietsdag, maar toen het 10 uur was. Werd het helaas nog niet droog. Ondertussen toch maar de spullen in de tent opgeruimd en nog even aan het wachten dat het droog zou worden. helaas gebeurde dat steeds maar niet daarom om 11:00 het besluit genomen om alles in te pakken en maar op pad te gaan. Als je dan eenmaal aan het fiesten bent dan valt de regen wel mee als je maar zorgt dat je bovenlichaam droog blijft. het was een mooie route langs akkerbouw en door bossen over veel onverharde paden. Dit is alleen niet echt fijn met het weertype dat wij hadden d.w.z. 's avonds zaten alle fietsen en tassen onder de modder. Onderweg om toch maar positieve moed tehouden ondanks de regen. Het motto bedacht 'wat vandaag valt, dat valt morgen niet meer:'

Donderdag 7 mei Munster- Riege 110km 20,2 km/h gem licht bewolkt 20°c inderdaad begon de dag droog en was alle regen gister gevallen. Vandaag een ideale fietsdag gehad met een lekker westenwindje in de rug. Het landschap is nagenoeg hetzelfde als gister alleen wordt het steeds glooiender. Onderweg o.a. Warendorf een mooi historisch stadje gepasseerd. 's Avonds op een camping gestaan die 100m van een snelwegvandaan zit veel lawaai dus 's nachts.

Vrijdag 8 mei Riege-Holzminden 92km 17,3km/h zwaar bewolkt spatje regen 18°c vandaag de eerste heuveltjes gehad in het Teutenborger wald. Jan vond dit wel lastig met zijnligfiets omdat er veel geklommen en gedaald moest worden over onverharde paden. Tom Heeft hier veel minder moeite omdat hij beschikt over een mountainbike. De gehelemorgen was het zeer dreigend weer gelukkig bleef de regen beperkt tot een paar spetters. Onderweg een Duitse fietser tegenkomen.Hij wasalleen onderweg was naar dresden.Met hemeen flink stuk mee opgefietst. 's Avonds neergestreken op een camper-camping. Hierhebben we een man getroffen die een 15 jaar terug ook een fietstocht naar de Noordkaap heeft gemaakt en hij noemde dit dereis van zijn leven. en had hier zeer veel smeuige verhalen over.

Zaterdag 9 mei Holzminden-innerste stausee 106 km 16,8 km/h gem. licht bewolkt 18°c Vandaag zijn wenaar de Harz gefietst een mooie etappe. met veel heuveltjes mooie steden zoals Einbeck en lekker fietsweer. Het was toch een pittige etappe met name in de Harz. Hiergaat de route of paden(singletracks) die niet zouden mistaan in een mtb parcours. Het zijn pittige steile klimmetjes met veel losse ondergrond.Voor Jan was dit met zijn ligfiets geen optie nadat hij eerst al op een andere steile klim had mnoeten lopen. Tom heeft dit wel gedaan met zijn moutainbike en aanhangwagen, maar had hier toch ook wel moeite mee omdat hij hier gen geschikte banden voor had. Enmet het afdalen moest hij veel gebruik maken van de rem die door de zware bepakking zeer heet werd. Dit heeft hij beneden ervaren waaroor hij nu nog eenafdruk van de remschijf op zijn vingers heeft staan. De camping was zeer iddilysch gelegen aan een stausee tussen de heuvels op een zeer rustige plek.

Zondag 10 mei Ruhetag 30 kmzonnig 23°c

vandaag een rustdag. er ook een rustdag van gemaakt. Rustig uitgeslapen totdat de zon ons uit de tent brandde, was gedaan, gelezen,fietst gepoetst en naar Gosslar geweest. Dit is een mooie historische stad midden tussen de heuvels van de harz gelegen met veel oude vakwerk huizen en een mooi marktplein.

maandag 11 mei Innerste stausee-Thale 'zwarte maandag' 82 km 15,25km/h gem regen 17°c vandaag hebben we onze zwarte maandag beleefd. 's Ochtends was het nog geruime tijd droog maar 's middags begon het dan toch weer te onophoudelijk te regenen. de was daarentegen wel zeer mooi toch zaten er pittige klimmen in. Tussen de middag pauze gehoden bij het kasteel van wernigerrode wat zeer mooi gelegen is op een heuvel waarover je over de stad uitkijkt. het fietsen ging totdat... het stuur brak. hierna een pension opgezocht en 's avonds in het dorp bij een eetcafe stevige duitse kost gegeten.

Dinsdag 12 mei

vandaag per trein teruggereisd naarZevenaar

Und jetzt sind wir wieder zuruck zu hause.

Hallo allemaal,

Ja, jullie lezen het goed maar dinsdagavond 12 mei zijn we terugkomen uit Duitsland. Op maandagmiddag had ik plotseling alleenhet stuur in mijn handen. Al een paar dagen had ik er geen goed gevoel over, want er kwam steeds meer speling op het stuur. Zaterdagmiddag zei ik al tegen Tom, maandag middag ga ik ACE (fietsenmaker in Winterswijk )bellen. Maandagmiddag bij Thale (Harz gebied op 300 km van Berlijn) moest ik de fiets op tillen om op het trottoir te gaan en een pad naar beneden te nemen. Maar ik kon Tom hard gaan roepen dat ik niet meer verder kon gaan. Met een stuk Duck tape zijn we toen een stuur er op gaan plakken, zodat ik er lopend toch enigzins mee kon sturen. Later vervangen door tye-rips, waarmee ik het voorwiel enigzins heb vastgezet, zodat we op zoek konden gaan naar een hotel. Gelukkig bleven we er allebei wel rustig bij en konden zelfs een een wrang grapjeer nog wel vanaf. Het regende namelijk behoorlijk en hebben deze maandag 11 mei omgedoopt tot onze 'zwarte maandag'. Dus niet vergeten dat 11 mei 2009 onze zwarte maandag is.

Gelukkig zaten we niet zover van het stadje af enhadden we met zo'n 3 km lopen (niet handig met een ligfiets zonder stuur)de stad bereikt.Op de Karl Marx Allee zou een pension zijn(dacht ik dat mijn oude communistische vriend toch nog de helpende hand zou bieden). maar hij liet me in de steek want het hotel hadden we pas na zo'n half uur zoeken en vragen gevonden in een hele andere straat.Dan natuurlijk bellen met Winterswijk en die adviseerde digitale foto's op te sturen naar Dronten om de juiste onderdeel op te sturen. De volgende dag contact gehad met Flevobike en die wilde het wel op verzenden, maar het zou nog vier dagen duren. Plotseling had ik het gevoel ik ga naar Nederland en laten ze het bij de fabriek maar goed repareren. Dus om 11.15 uur de trein gepakt in Thale en om 19.45 uur stonden we in Emmerich. Overigens merk je hoe in zichzelf gekeerd de forensen zijn. In de drukke treinen tussen Dortmund, Duisburg en Rees staan mensen echt niet op om je er door te laten met een fiets om je naar een wat ruimere plek te laten gaan. Gevolg was dat alles op een bepaalde plek was geblokkeerd, maar ik denk dat het in Nederland nietveel anders is. Maar goed vannacht om 1.00 uur lag Janweer heerlijk lepeltje lepeltje met Ingrid en dat heeft toch ook weer zijn charme.

Overigens hebben we fantastische dagen gehad. Even in het kort onze dagindeling. 's morgens om 6.30 uur ben ik wakker van de vogels (een morgen was een koekoek vanaf 5.00 uur onafgebroken koekoek aan het roepen) en om 7.00 uur sta ik dan ik op. Dan pak ik vast mijn slaapzak en matje in en ga naar het toilet. Teruggekomen zet ik water voor de thee op en roep dan Tom, maar helaas geen reveilletrompet want hij is moeilijk uit bed te krijgen.Dat zijn de moment van irritatie want mede daardoor gaan we uiteindelijk pas tussen 9.30 en 10.00 uur weg en willen zo'n 100 km fietsen naar de volgende camping.Naar de zin van Jan is dat te laat op de andere camping. Zo rond 18.30 uur, waar je de tent nog moet op zetten, douchen en koken. Ook wil je dan de route van de volgende dag doornemen en rond 22.30 uur naar bed.

Tom zal wat schrijven over de eerste fietsreisdagen.

Jan

Im kopf is ja alles klar

Heerlijk dagen gehad in Winterswijk en dat heeft een dag langer geduurd dat gepland. Tom kwam gisteren aan, maar alles was nog niet op orde en had de afgelopen dagen de bloemetjes buiten gezet. Kortom niet veel tijd voor voorbereidingen, dus moest er nog het één en ander gebeuren. Mijn eerste gevoel was we wachten nog een dag en gaan woensdag 6 mei weg. Dat gevoel klopte wel want naast de voorbereidingen moest er ook nog wat worden bijgeslapen.

De dagen ervoor in Winterswijk waren prachtig met Ingrid. Vrijdag via 's Heerenberg, Anholt en Dinxperlo over zo'n 70 km naar Winterswijk gefietst. Het is een prachtig verstild gebied langs de Duitse grens.De omgeving van Winterswijk nodigt uit om te fietsen en te wandelen en vooral vrijdag en zaterdag was het weer fantastisch. Zaterdag zo'n 18 km gewandeld naar het Koburgerveen, grote buurman van het Vragenderveen. In dit laatste gebied mag je alleen niet in, want zak je in de plomp (sommige zijn daar o.l.v. een gids weleens geweest). Maar het Koburgerveen is met de vele vlinders, planten en vogels allerzins de moeite waard.Ondertussen was mijn ligfiets van de irritante kraak en piepgeluidjes ontdaan. Zondag naar Zwilbrock (zo'n 65 km) gefietst en gekeken naar de meeuwen/lepelaarkolonie en een mooi bezoekerscentrum. Wederom genoten van een prachtige afwisselende coulissenlandschap, met wat minder mooi weer. Ook genoten van de camping met mastuberende buurmannen en kwakende kikkers. Daar hebben we gestaan op een prachtige plek bij de vijver.

De maandag stond in het teken van een naderend afscheid van Ingrid. 's Avonds met het gezin aperges gegeten. Ondertussen nog naar de dodenherdenking geweest en toen afscheid genomen van Ingrid en Rik. Vooral de eerste had het er moeilijk mee. Vandaag lichamelijk, geestelijk en qua materiaal voorbereidingen getroffen voor onze eerste tocht morgen naar Münster.Jetzt mal sorgen für richtige richting en das alles im kopf klar ist.

Voorbereidingen rondjenoordeuropa

Zaterdag 25 april

De spanning stijgt want er rest ons nog ruim een week voordat we zullen vertrekken.Tom heeft gisteren zijn laatste werkdag erop zitten en voor mij zijn het nog 4 dagen werken. De roep van Tom werd verhoord dat hij hoopte gisteren een laatste dag zou hebben bij T-mobile. Dat werd gehonoreerd want er 0 telefoontjes, want het netwerk lag er eruit. Voor mij was het gisteren een kursusdag en daar merkte ik dat de appel niet ver van de boot valt. Tijdens een oefening met een trainingsacteur gerbuikte ik in één minuut drie keer het woord eventjes. Dat deed Tom op donderdag toen we aan het inpakken waren. Ook hij gebruikte het woord regelmatig, nu eventjes inpakken en dan eventjes wat boodschappen doen, enz. Daar sprak ik hem op aan om de tijd te nemen voor zaken, maar ik ben geen haar beter.

Maar goed onze reisplanning is rond, de spullen zijn zo goed als bij elkaar dus we zouden kunnen gaan. Het is de bedoeling dat we op 5 mei starten richting Münster. Onze reisplannen zijn om via Duitsland (oa. Harz en Berlijn) naar Polen te fietsen. Door midden Polen(via de Masur) zullen we naar Litouwen fietsen. Vandaar uit gaan we naar Letland(o.a Riga) en Estland. Bij Tallin nemen we de boot naar Helsinki en gaan we richting de Noordkaap. Dan zal het zo'n kleine 2 maanden niet meer donker zijn. Via de Noorse westkust (o.a. de Lofoten) fietsen we naar Oslo, om vandaar uit de boot naa Kiel te nemen. Dan reinen we naar Emmerich om dan de laatse 20 loodzware kilometers naar Zevenaar te maken. Op 1 Augustus willen we weer terug zijn.

De komende 13 weken willen we jullie op de hoogte houden van onze intriges, complot theorieën, mooie reisverslagen en wat foto''s Dat willen zo'n één (misschien twee)keer in de week gaan doen. Als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven van onze verwikkelingen in den vreemde dan kun jejouw e-mail adres aanmelden. Als wij iets schrijven of foto's op de site zetten dan krijg je automatisch een berichtje.

Tom en Jan